Planet Zoe
Knjižara za roditelje

Beba i slikovnice: što, kada i kako?

Ono od čega nikada nije prerano početi jesu pjesmice koje mama može pjevušiti ili izgovarati bebi već od prvih mjeseci života, tijekom rutinskih aktivnosti vezanih uz svakodnevnu njegu (presvlačenje, kupanje, uspavljivanje, masaža i dr.). Naša preporuka su "Nove mamine pjesmice za bebe i mališane".

Isto je i s prvim slikovnicama. Danas se mogu nabaviti prve platnene slikovnice "vrpce" koje se sastoje samo od slika i zavežu se za stranice krevetića ili kolica. One potiču bebu da okreće glavicu dok leži i koncentrira pogled. Najbolje su one dvostrane, gdje je jedna strana s crno-bijelim slikama (za novorođenče), a druga sa slikama u boji (za 2-3 mjesečno dojenče). Crno-bijele slike u obliku jednostavnih geometrijskih uzoraka razvijaju u bebe prvo fokusiranje vida. Važno je samo mijanjati stranu na kojoj se nalazi slikovnica i povremeno je uklanjati, da beba i s te strane može vježbati gledanje u daljinu.

Nakon toga može se bebi početi davati u ruke šuškave platnene slikovnice za dojenčad (sa trakicama, šuškalicama i zvečkicama). One su više igračke nego knjige, ali ipak su slikovnice s platnenim stranicama. Kada beba počinje stavljati igračke u usta daju se gumene slikovnice (one su poslije dobre i za kupanje, kada beba već sjedi u kadici).

U dobi oko 6-7 mjeseci (kada beba počinje sama sjediti) može se početi polako s "pravim" kartonskim slikovnicama, u kojih su stranice izrađene od vrlo tvrdog "neuništivog" kartona debljine oko 5 mm. Najbolje su za početak multisenzoričke slikovnice koje na stranicama imaju vrlo jednostavne krupne slike s debelim crnim obrisom, čisto jarko obojenih površina, ali s različitim senzoričkim umecima (npr. komadići krzna, tkanine, brusnog papira, plastike, neke svjetlucave detalje i dr.) Bebe ih istražuju prstićima i sviđa im se dirati te materijale (npr. pogladiti macin mekani krzneni trbuščić ili dirati hrapave šapice). To je jako razvojno poticajno, a ujedno se radi i o prvim mini pričama. Jedna stranica - jedna kratka rečenica. Najbolje su one u kojima se rečenice ponavljaju, a mijenja se samo jedna ili nekoliko riječi. Bebe još ne prate te pričice, nego više se bave opipavanjem i razgledavanjem slika. Kao prve teme su dobre npr. bebin dan ili neko mladunče životinje (mačić, psić, konjić i dr.).


U cijelom razdoblju do kraja prve godine nastavljaju se gumene, plastične, platnene slikovnice, uz postupno sve veće prevladavanje kartonskih. Roditelji trebaju biti spremni na to da će beba one kartonske ipak uništiti (kolikogod čvrste te stranice izgledale). Zato neka ne kupuju skupe knjige jer uništavanje slikovnice jednako je razvojno poticajno kao i igra s njom.

Prema kraju prve godine kartonske slikovnice već postaju malo složenije, većinom bez senzoričkih elemenata, sa slikama s više likova na stranici i jednom rečenicom. Već se može ponuditi i prvi slikovni rječnik ili više njih na razne teme.

Paralelno s tim svakako se poveća opseg "pjesničkog repertoara" koji osim tema iz bebine svakodnevnice (hranjenja, kupanja i dr.) sada uključuje i kratke pjesmice o životinjama, pjesmice za prva glasovna oponašanja i sl. Preporučuju se male slikovnice za bebe u obliku životinja (npr. "Mali trbušasti prijatelji" i sve tome slično) u kojoj je tekst zapravo simpatična pjesmica, a svaka slika konkretno prikazuje redak iz pjesmice (najbolje su slikovnice u obliku životinja ili igračaka - autića, lopte ili dr.). Moja preporuka roditeljima je da osim vizualnog dojma, gledaju na kvalitetu pjesmice u slikovnici, da bude jednostavna, simpatična, obavezno čvrsto rimovana pjesmica-priča. Takve slikovnice zauzimaju centralno mjesto u dobi od 1 do 1,5 godine, kada dijete još ne može pratiti pravu priču tipa "za laku noć", ali je već sasvim spremno za kratku pjesmicu-pričicu (npr. "Plahi tigrić"). U toj dobi pjesmice imaju najveće značenje i jako veliku ulogu u razvoju govora. Nakon 1,5 godine dijete kojem su se prije recitiralo mnogo pjesmica, već može dopunjavati rime (zadnje riječi u retku) u više od desetak pjesmica. Pjesmice će nastaviti pratiti dijete i dalje, kroz cijelo rano djetinjstvo. U dobi od 2 do 3 godine dijete već može samo recitirati kraće pjesmice od početka do kraja ("čitati" ih u slikovnici ili recitirati napamet).

Nakon 1,5 godine roditelji trebaju početi sa slikovnicama pričama. U toj dobi  dijete još možda neće posve pratiti priču, ali to će se početi događati prema 2. rođendanu. Npr. slikovnice poput onih prema crtićima "Peppa praščić" su djeci u toj dobi omiljene. Sada se čitanje priče uvodi u ritual uspavljivanja. Dijete već bira što želi da mu čitate i ne treba se čuditi (a kamo li protiviti) ako želi da jednu te istu slikovnicu čitate svaku večer ili čak više puta dnevno, od početka do kraja.

Nakon 2 godine roditelji mogu već nuditi edukativne slikovnice (npr. "Zabavan jezik u slikama i igra 1 - Riječi", slikovni rječnici, knjige tipa "Svijet oko nas", knjige s prozorčićima, preklapalice i dr.).
To je ujedno i dob za prve bajke koje u početku trebaju biti jednostavne (npr. kao u knjizi "Šest koraka u razvoju govora"). Poslije dolaze Winnie Pooh i prijatelji, Tri praščića (ovo zadnje po želi roditelja, jer još definitivno nije dob za "Ivicu i Maricu", eventualno za "Crvenkapicu", iako bi se moglo dogoditi da nakon čitanja "Crvenkapice" dvogodišnjak odluči prestati razgovarati s ljudima izvan kuće). To je dob za Božićne i ostale blagdanske priče i pjesmice. Dijete se već raspituje o životu Djeda Mraza (npr. slikovnice "Darovi Djeda Mraza", "Djed Mraz i prijatelji"). Sada roditelji trebaju doista pažljivo birati slikovnice, kako sadržajno, tako i likovno.

Također, to je dob kada se djetetu treba početi nabavljati više slikovnica, izdvojiti policu ili ormarić posebno za djetetove knjige. Vrijeme je i za posjećivanje dječjeg odjela obližnje knjižnice. Dijete više nije beba, nego je mališan koji treba naučiti da se knjige ne smiju uništavati, da se u njima ne smije šarati (osim slikovnica koje su za to posebno namijenjene). Djetetova polica s knjiga treba se popunjavati raznovrsnim knjigama, pričama, pjesmaricama, bajkama i dr. Naravno, još uvijek će biti "incidenata" s poderanom stranicom, zato ako ste kupili skuplju i kvalitetniju knjigu koja je možda čak i korak ispred njegove dobi i koju želite sačuvati za nadolazeće godine, ne ostavljajte dijete nasamo s tom knjigom, nego je čitajte zajedno, dok vam  mirno sjedi u krilu. To je mnogo bolje nego ozbiljno naljutiti se na mališana koji još razvojno nije u stanju obuzdavati porive "knjigouništavanja".

S dvogodišnjakom treba posebno vrijeme posvetiti čitanju pjesmarica. Ako ste odabrali pravu kvalitetnu pjesmaricu, s pjesmicama koje odgovaraju dobi, mališan će mnoge od njih spontano naučiti napamet. Naše preporuke su "Kućica u gljivi" i "Pjesmice bake Guske".

 Zajedničko recitiranje pjesmica je uvod u prve dječje igrokaze za koje su zaigrani i veseli dvogodišnjaci itekako zainteresirani.

- Maco mala, gdje si bila?
- U dućanu.
- A što si kupila?
- Kruha, sira...
- I tko će sve to pojesti? Ti sama?
- Ne, i mama. Ako želiš, i ti s nama!
                                                                   (iz pjesmarice "Kućica u gljivi")

- Kuc-kuc!
- Tko to kuca noći svake?
- Ja sam mačak tvoje bake.
- Što želiš?
- Zdjelu mlijeka.
- Gdje ti je novac?
- U džepu.
- A gdje ti je džep?
- Mijenjao sam ga za rep!
                                                       (iz pjesmarice "Pjesmice bake Guske")

Napisala: Ilona Posokhova, prof. logoped


NAŠE PREPORUKE:

Novorođenče, dojenče, djeca do 2-3 godine:
"Nove mamine pjesmice za bebe i mališane", 2. prošireno izdanje

Dvogodišnjaci, trogodišnjaci, mlađi predškolci:
"Kućica u gljivi"
"Pjesmice bake Guske"
"Zabavan jezik u slikama i igrama 1 - Riječi"
"Šest koraka u razvoju govora"
"150 igara prstićima s pjesmicama na sve dječje teme"


© Planet Zoe, 2010.

Zabranjeno je svako kopiranje, citiranje i presnimavanje bez dopuštenja nakladnika Planet Zoe.

Ovaj tekst je dosad pročitan 30053 puta.